El mes de març passat el Govern va aprovar un nou decret pel qual es regula l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). El decret revisa i actualitza la regulació que es va fer el 2009 relativa a l’ACTIC per garantir-ne l’adaptació al marc europeu de competències digitals i a la normativa i els criteris sobre simplificació administrativa aprovats recentment.
També regula els centres col·laboradors i els òrgans de l’administració, que conjuntament formen l’estructura organitzativa de l’ACTIC.
En definitiva, amb la nova regulació es vol racionalitzar i simplificar l’administració, així com actualitzar el model d’acreditació, per respondre adequadament a l’evolució de les TIC.
Aquest canvi, doncs, permetrà que, en els propers mesos, es pugui aprovar una nova estructura de continguts adaptada al marc europeu de competències digitals (DigComp) i que l’ACTIC es mantingui alineada amb aquest marc.
El certificat ACTIC, expedit per la Generalitat, permet demostrar el nivell de coneixement en tecnologies de la informació i la comunicació davant de qualsevol empresa o administració pública en tres nivells d’acreditació: bàsic, mitjà i avançat.
Al llarg del primer semestre de 2021 es va realitzar el II Congrés de Competències Digitals. Hi van participar responsables del Govern, experts del món acadèmic i figures destacades del món de les TIC.
Entre les conclusions d’aquest congrés, cal esmentar que:
- Com s’ha pogut evidenciar en aquests temps de pandèmia, les competències digitals ens plantegen reptes i oportunitats com a societat i han esdevingut un pilar vertebrador de les polítiques públiques.
- Una ciutadania digital ha de saber comunicar-se, treballar, estudiar, crear i aplicar solucions, i l’ACTIC vol potenciar totes aquestes habilitats.
- S’ha d’estendre les competències digitals entre la ciutadania com un procés d’aprenentatge permanent, no només en l’àmbit educatiu.
- La bretxa digital no és solament d’accés i d’ús, sinó també de capacitats. Per deixar-la enrere cal formació, col·laboració interdisciplinària i intergeneracional, i afrontar el repte amb perspectiva crítica.
- Les tecnologies per si soles no fan res, el que cal és capacitar la ciutadania perquè faci un ús crític, responsable, segur i saludable de la tecnologia.
Vallsgenera treballa des de fa més de 20 anys per reduir aquesta bretxa digital, i acompanya la ciutadania en el desenvolupament de les seves competències digitals. És centre col·laborador de l’acreditació ACTIC des de l’any 2010, pràcticament quan es va posar en marxa aquesta acreditació.
Al llarg del període 2010-2020, s’han inscrit a la prova unes 700 persones, de les quals s’ha presentat un 60% a la prova de nivell bàsic, un 34% al nivell mitjà i un 6% al nivell avançat. S’ha acreditat un 62% de les persones presentades. L’any 2020, a causa de la pandèmia, es va suspendre la realització de la prova durant tres mesos.
Pel que fa al període gener-juny 2021, s’han presentat a proves 59 persones, de les quals se n’han acreditat 44. Aproximadament, el 20% havia participat en cursos de preparació de la prova a Vallsgenera, que, a més de ser centre col·laborador per a l’acreditació TIC, també ofereix formació per a la preparació de la prova, presencialment o virtualment.
Per a més informació, podeu consultar el nostre web: https://www.vallsgenera.cat/formacio/actic