L’Institut Municipal de Desenvolupament Local (en endavant, IMDL Vallsgenera), antiga Casa Caritat, és un organisme autònom municipal de l’Ajuntament de Valls, amb personalitat jurídica pròpia, que es regeix d’acord amb el que estableix l’art. 85 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; l’art. 254 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s’aprova el Text refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya; i l’art. 199 i següents del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals de Catalunya, aprovat pel Decret 179/1995, de 13 de juny.
L’IMDL Vallsgenera s’adscriu a la Regidoria d’Empresa i Ocupació, o a la que desenvolupi les seves funcions en el cas que canviï de denominació. El canvi d’adscripció a una altra regidoria requerirà l’acord del Ple de l’Ajuntament de Valls.
L’IMDL Vallsgenera és un mitjà propi i serveis tècnics de l’Ajuntament de Valls, als efectes del que determinen els articles 4.1 n) i 24.6 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.
L’IMDL Vallsgenera té per objectiu general la creació i posada en marxa de polítiques, programes i serveis que contribueixen al desenvolupament econòmic i social de la ciutat de Valls i, si escau, de la comarca de l’Alt Camp, en col·laboració amb la iniciativa privada, cívica i social. Té una especial atenció per la creació d’empreses, el foment de l’emprenedoria i la creació d’ocupació, i té cura sobretot dels col·lectius amb dificultats de desenvolupament personal i professional a través de la creació de programes específics i d’actuacions que millorin la qualitat de vida i les oportunitats de promoció de les persones, de l’àmbit de la ciutat de Valls i, si escau, de la comarca de l’Alt Camp.
Aquest objectiu general es desplega en set línies d’actuació:
En compliment de les finalitats expressades als estatuts, l’IMDL Vallsgenera estarà facultat per realitzar els actes que, d'acord amb l’ordenament jurídic, s’encaminin a aconseguir-les, i exercirà, en particular, les competències següents:
Les línies d’actuació que desenvoluparà l’IMDL Vallsgenera d'acord amb l’objectiu general i les línies d’actuació descrits a l’article anterior són:
Per al treball en aquests àmbits es dissenyaran programes que donin resposta a necessitats i situacions col·lectives que es detectaran a través dels mecanismes establerts per a aquesta finalitat i que assegurin una anàlisi constant de la dinàmica empresarial, laboral i social, i garanteixin la participació i opinió de la ciutadania.
Totes les actuacions es desenvoluparan en diversos àmbits:
Àmbit individual: atenció i acollida de les necessitats individuals que es detectin per tractar-les a través de programes.
Àmbit comunitari: atenció i estudi de les necessitats col·lectives que es detectin des de la ciutat o per derivació de personal professional i tècnic municipal de les diferents àrees de l’Ajuntament, a través de programes específics, recursos i altres eines.
Àmbit institucional: anàlisi de les diferents dimensions de treball institucional, per integrar-ne activament la participació i garantir l’articulació fluïda dels elements que la integren.
L’acció de l’IMDL Vallsgenera es regirà partint dels principis rectors i valors següents:
L’IMDL Vallsgenera té personalitat jurídica pròpia, de caràcter públic, i, per tant, gaudeix de plena capacitat jurídica i d’obra per al compliment dels seus fins, amb subjecció al que disposen aquests estatuts i la legislació vigent que sigui aplicable.
El domicili de l’IMDL-Vallsgenera és carretera del Pla 37 A de Valls. Aquest domicili es podrà traslladar lliurement mitjançant acord del Ple de l’Ajuntament.
L’IMDL-Vallsgenera tindrà una durada indefinida.
Els òrgans de govern de l’IMDL Vallsgenera són:
El Consell Rector és l’òrgan de govern i administració de l’IMDL Vallsgenera, i està format per:
Actuarà de secretari o secretària del Consell Rector el/la secretari/ària de la corporació, o persona funcionària de la corporació o de l’IMDL Vallsgenera en qui es delegui a proposta del secretari o secretària.
Les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria de l’IMDL Vallsgenera seran exercides pel personal titular dels respectius llocs de treball de l’Ajuntament de Valls, o persones funcionàries de la Corporació o de l’IMDL Vallsgenera en qui es delegui a proposta del personal titular.
La substitució de càrrecs del Consell Rector s'efectuarà cada vegada que es renovi el consistori. En el període comprès entre la celebració de les eleccions municipals i la constitució del nou Consell Rector, continuarà l’existent en funcions, que podrà exercir tan sols funcions de simple administració ordinària fins a la presa de possessió de les persones que els succeeixin.
Són atribucions del Consell Rector:
El Consell Rector podrà delegar en el president executiu l’exercici de les atribucions descrites en les lletres g), h), i), j), k), l), m), n), o) amb les següents excepcions:
El/la president/a, o, si escau, el/la president/a executiu/va, de l’IMDL Vallsgenera podrà imposar la necessitat d'autorització prèvia per celebrar contractes de quantia superior a les que fixi l’esmentada regidoria.
El règim de sessions, convocatòria, quòrum i funcionament del Consell Rector es regirà pel que preveu la normativa sobre règim local amb relació al Ple de l’Ajuntament, amb les particularitats regulades en aquest article.
El Consell Rector celebrarà reunió amb caràcter ordinari amb la periodicitat que acordi, i almenys, una vegada per trimestre. Es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que el/la president/a o el/la president/a executiu/va ho consideri convenient, o a petició d’una quarta part de les persones que formen part del Consell Rector.
Cap reunió no podrà celebrar-se vàlidament sense l’assistència de la presidència executiva i de la secretaria, o de qui legalment els substitueixi.
Tots els acords s’adoptaran per majoria simple dels membres presents. Es requerirà majoria absoluta per adoptar els acords següents:
L’alcalde/essa serà el/la president/a de l’IMDL Vallsgenera, el/la qual podrà delegar en la presidència executiva la totalitat o part de les seves atribucions.
El/la president/a serà el representant legal de l’IMDL Vallsgenera i tindrà les atribucions següents:
El/la president/a executiu de l’IMDL Vallsgenera serà la persona titular de la regidoria a la qual estigui adscrita.
En casos d’absència, malaltia o vacant, se substituirà pel regidor o regidora que es designi mitjançant Decret d’Alcaldia de l’Ajuntament de Valls.
Les atribucions de la presidència executiva s’especificaran mitjançant Decret d’Alcaldia, en el qual s’esmentarà concretament el nombre d’atribucions que la presidència li delega.
La presidència executiva podrà crear un consell de direcció, el qual presidirà i coordinarà.
El/la gerent serà membre nat del Consell de Direcció.
El Consell de Direcció haurà d’estar definit en l’organigrama funcional de l’IMDL Vallsgenera, i tindrà un màxim de 7 membres, inclosos la presidència executiva i la gerència.
Les persones membres no nates del Consell de Direcció seran nomenades per la presidència executiva d’entre els/les caps d’àrea, responsables o coordinadors/es dels diferents serveis de l’Institut.
Les funcions del Consell de Direcció són:
El/la gerent és el màxim òrgan de direcció de l’IMDL Vallsgenera, i actua sota la direcció de la presidència executiva, i serà lliurement nomenat/ada i cessat/ada per acord del Ple de l’Ajuntament. Les seves retribucions bàsiques seran les que corresponguin al grup A. Els complements es fixaran anualment en el pressupost i la relació de llocs de treball de l’IMDL Vallsgenera.
El/la gerent haurà de ser un/a funcionari/ària de carrera o laboral de les administracions públiques o una persona professional del sector privat, titulada superior en els dos casos, i amb més de 5 anys d'exercici professional en el segon cas.
La seva relació amb l’IMDL Vallsgenera es regula pel que disposa la legislació sobre el personal dels ens locals.
Són funcions de la gerència:
La hisenda de l’IMDL Vallsgenera es regeix per la legislació aplicable sobre hisendes locals.
La gerència de l’IMDL Vallsgenera elaborarà una proposta de pressupost anual adaptat a les normes sobre estructura pressupostària dels ens locals, abans del dia 15 d’agost de l’any anterior. El Consell Rector aprovarà la proposta de pressupost, i l’haurà de trametre abans del 15 de setembre al Ple de la corporació, per tal d'incorporar-l'hi, acompanyat de la documentació que preveu la legislació sobre règim local.
Els recursos de l’Institut estaran constituïts per:
Per concertar operacions de préstec a llarg termini, seran necessaris l’informe de la intervenció i l'autorització prèvia del Ple de l’Ajuntament, amb acord previ del Consell Rector de l’IMDL Vallsgenera. Pel que fa als préstecs a curt termini, es prendrà l’acord pel Consell Rector, amb informe previ de la intervenció general municipal, i no es requerirà autorització de l’Ajuntament, llevat que l’import acumulat no superi el 15% dels ingressos corrents de l’últim exercici liquidat o quan vingui establert expressament per una norma d’obligat compliment o les bases d’execució del pressupost. En tot cas, s’hauran de complir els criteris d’estabilitat pressupostària d’acord amb la legislació vigent i, si escau, proposar a l’Ajuntament el pla financer que pugui ser necessari.
El nombre de llocs de treball, la seva classificació, les categories i les funcions del personal de l’organisme seran els que constin a la plantilla que aprovi el Ple de l’Ajuntament a proposta del Consell Rector. La determinació i modificació de les condicions retributives, tant del personal directiu com de la resta de personal, hauran d’ajustar-se en tot cas a les normes que al respecte aprovi el Ple o la Junta de Govern Local, segons correspongui.
El personal de l’IMDL Vallsgenera serà funcionari o laboral, d’acord amb la normativa específica sobre personal al servei dels ens locals.
El personal funcionari de l’Ajuntament de Valls que presti serveis a l’IMDL-Vallsgenera manté la situació de servei en actiu a l’Ajuntament, excepte que s'integri a la funció pública pròpia de l’IMDL Vallsgenera.
Els contractes de l’IMDL Vallsgenera s’ajustaran al que estableix la normativa reguladora dels contractes de les administracions públiques.
Caldrà l’autorització del president o presidenta, o, en el seu cas, del president/a executiu/va, de l’IMDL Vallsgenera, per poder celebrar contractes de quantia superior a les quantitats fixades prèviament.
La mesa de contractació, quan hagi de constituir-se, ho farà d’acord amb el que estableix el text refós de la Llei de contractes del sector públic o la norma que el substitueixi.
El/la president/a, o en el seu cas el/la president/a executiu/va, de l’IMDL Vallsgenera efectuarà els següents controls sobre els seus òrgans de govern:
Els següents acords del Consell Rector requeriran l’aprovació per part de l’òrgan competent de l’Ajuntament de Valls:
Contra els actes administratius dictats pels òrgans de govern de l’IMDL Vallsgenera, es podran interposar els recursos següents:
Les reclamacions prèvies en assumptes civils i laborals seran resoltes per la presidència de l’organisme.
L’acord de dissolució de l’IMDL Vallsgenera és competència de l’òrgan competent de l’Ajuntament de Valls. En el cas de dissolució, l’Ajuntament succeeix universalment l’IMDL Vallsgenera.
Efectuada la liquidació, l’Ajuntament haurà de destinar tots els béns i rendes integrants del patrimoni de l’IMDL Vallsgenera a finalitats relacionades amb l’atenció als col·lectius en risc de la ciutat i comarca, així com a la creació de programes específics relacionats amb aquests fins.
En tot allò no previst en aquests estatuts, serà aplicable el que disposa la normativa sobre règim local.